پنج‌شنبه, 9 فروردين 1403
Slogan
  • ساعت : ۱۵:۰۴
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۰۲/۳۱ 
  • تعداد بازدید : 179
  • کد خبر : ۲۸۴۷۵
تغییرات اقلیمی تهدید جدی در بخش كشاورزی است

تغییرات اقلیمی تهدید جدی در بخش کشاورزی است

 

دکتر ابراهیمی معاون آموزش و ترویج سازمان تات:  برای داشتن تولیدات پایدار باید سازگاری با شرایط اقلیمی را در دستور کار قرار دهیم و راه های جدیدی را برای مواجه با شرایط جدید اقلیمی بیندیشیم .

1.jpg

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی دکتر ابراهیمی در مراسم سی و هشتمین دوره معرفی و تجلیل از برگزیدگان ملی بخش کشاورزی استان خراسان رضوی که با حضور مهندس مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی،دکتر قنبری رییس سازمان جهاد استان، مهندس حميد بيك زاده مدير هماهنگي ترويج كشاورزي سازمان ،مسئولین استانی ،کشوری و کشاورزان نمونه در مشهد برگزار شد با اشاره به تغییرات اقلیمی خاطر نشان کرد :  در حال حاضر ما از سرانه آب آیندگان از منابع آب های زیر زمینی برداشت می کنیم و نیاز است هم در بخش منابع آبی و مدیریت مصرف تجدید نظر کنیم و باید به سمت مصرف آب سبز ، کشاورزی دیم و دانش بنیان کردن و توسعه سرمایه های اجتماعی حرکت کنیم .

وی افزود: واقعیت این است که ما هم به عنوان بخش کشاورزی باید تلنگری به خود بزنیم و در مصرف آب بخش کشاورزی تجدید نظر کنیم . در حال حاضر میانگین بهره روی آب در کشور ما به شدت پایین است و باید در کشوری که میانگین بارندگی 250 میلی متر است و در سال های اخیر میانگین پایین تر آمده و حدود یک سوم میانگین جهانی است باید تجدید نظر جدی در مصرف آب داشته باشیم.

5_6382027891600770240.jpg

ابراهیمی ادامه داد در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی تلاش داریم با توسعه ظرفیت های دانشی و انتقال دانش از موسسات و مراکز تحقیقاتی به بخش کشاورزی تغییر دیدگاه و نوع بهره داری داشته باشیم.

وی تصریح کرد یکی از رسالت های کشاورزانی که امروز برگزیده شده اند این است که دانش و تجربیات خود را به کشاورزان دیگر منتقل کنند تا بتوانیم با این ظرفیت کشاورزان پیشرو الگوی جدیدی در مصرف منابع آبی ایجاد کنیم.

وی در پایان گفت : معرفی کشاورزان برگزیده فرصت مغتنمی است و تعدادی از این کشاورزان در سطح ملی معرفی خواهند شد و شما عزیزان به عنوان سرداران تولید بخش کشاورزی و امنیت غذایی محسوب می شوید و امیدوارم با تلاش و کوشش و همت شما ایرانی آبادتر از گذشته داشته باشیم و برکت آن رادر سفره های مردم ایران شاهد و ناظر باشیم.

3_6382027891549209110.jpg

غلامرضا قنبری رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در سی و هشتمین همایش تجلیل از قهرمانان تولید بخش کشاورزی گفت: امروز در بخش کشاورزی دارای مسایل و مشکلاتی هستیم که در صورت حل نشدن ، هم امنیت تولید و هم امنیت غذایی کشور با مشکل مواجه می شود مثلا در تامین نیاز گندم کشور سالهایی به خودکفایی رسیده ایم اما برخی سالها دچار مشکل بودیم.

وی اظهار کرد: توان خودکفایی در بسیاری از محصولات کشاورزی و دامی را داریم اما حوزه کشاورزی در گام دوم انقلاب نیاز به ریل گذاری جدید دارد به عنوان مثال خراسان رضوی رکورد تولید شیر در هر گاوداری قابل افزایش تا چهار برابر است که از وجود ظرفیتهای زیاد در تولید این محصول نشان دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت :راهی نداریم که مرزهای تولید و کشاورزی را در نوردیم و به مازاد تولید برسیم و برنامه محور بودن و چشم انداز داشتن در این مسیر باید محقق شود و تولید در بخش کشاورزی باید صادرات محور شود تا هم ارزش افزوده و هم افزایش کیفیت محصولات را موجب شود.

قنبری افزود: ارتباط با حوزه دانش و دانش بنیان عمل کردن لازمه پیشرو بودن تولید در بخش کشاورزی است و تولید باید با کمترین هزینه و بیشترین کیفیت انجام شود.

وی تاکید کرد: اگر سهم خود را در بازار مصرف منطقه و جهان نداشته باشیم برای تولید و تامین داخل نیز دچار مشکل می شویم.

در پایان  این مراسم از منتخبان ۱۱۸ کشاورز و تولید کنندگان نمونه ملی و استانی در بخش کشاورزی و دامداری خراسان رضوی تجلیل شد.

4_6382027891497647750.jpg

2.jpg

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0